fredag 5 augusti 2011

Den andra...

...Som jag testade, en Kawasaki Z1000sx. Var väldigt lätt att vänja sig vid. Jag skulle vilja påstå att den får full pott på det mesta som jag utsätter den för. Ärligt talat är det skitsvårt att hitta något som inte är bra med denna fina maskinen. Jag sitter bra, mer upprätt men ändå sportigt.

Motorn, är som en ulv i fårkläder kan man säga. Den är väldigt lugn och beskedlig i stadstrafik, mycket lätt att dosera ut kraften på. Inga ryck eller obehagliga överraskningar. Ligger man och puffar runt i 5-6000 rpm så fungerar den perfekt. Man lyckas att få upp rätt bra fart på att bara köra den upp till 6000 rpm. Men det finns så mycket kvar av motorn! Det roliga finns kvar hela vägen upp till 13000 rpm. Det är nu en helt annan hoj jag är ute och kör med. Nu är det en sporthoj! Effekten kommer som F efter 6000 rpm och nu gäller det att hålla i sig! Den så tysta fina hojen som jag puffade runt med innan ryter nu som värsta vilddjuret. 200Km/h passerar jag någonstans på 3.an och hojen skriker som en Formel 1.
The Brakes. Bromsarna är lika moderna och fina som de på KTM hojen som jag också körde. Inget snack, de stannar direkt och precis där jag vill. Enorm kraft!
Den justerbara rutan som justeras genom ett enkelt knapptryck vid instrument panelen ger ett bra skydd. Den kan ställas sportigt för en bandag och nästan rakt upp för en långtur, för de som nu önskar så. Såklart fanns det flera olika lägen.
Det är som sagt skitsvårt att hitta något med denna hojen som inte är tillfredsställande. Den levererar i de flesta lägen. Men något som jag ändå kan tycka känns lite märkligt var placeringen (utformningen) av backspeglarna. När man sitter på hojen så ser de ut som antennerna på en insekt!
Detta är såklart en värdslig sak och såklart något som man fort glömmer bort när man köpt sig denna pärlan.
Snygg som fan är den också tycker jag och personligen gillar jag den svarta mer än den grön/svarta.

Blir det en Kawa nästa gång då? Jag vet inte, jag har ju mina tankar på en annan hoj just nu. Men mina intressen går verkligen upp och ner som en berg o dal bana i skallen på mig. Så när det blir dags för mitt byte så skulle det absolut kunna bli en Kawa.

Nu kör vi...
.955i.

Inga kommentarer: