Klockan ringde till och med tidigare än en vanlig arbetsdag. Men upp ur sängen hoppade jag lättare än någonsin. Trots att jag hade sovit oroligt under natten, fylld av förväntningar.
Vi var de första som kom till Ljungbyhed, jag och grabbarna som också hade gått upp tidigt för att träffas på macken i Eslöv. Vi var framme 10 minuter i åtta!
En sak har jag lärt mig, jag kan lätt ligga kvar minst 40 minuter till i sängen! Det droppade in folk ända till klockan nio!
Som vanligt var det en trevlig och välorganiserad dag av SMC. Jag är alltid nöjd med deras kurser!
Jag som körde med Grupp A började med krypkörning, lätt för de flesta. Jag ska erkänna att jag fick inte riktigt till min krypkörning idag. Inte så att jag var nöjd.
Jag tyckte att det var för tätt mellan konerna, ibland fick jag hoppa över några koner för att jag inte kunde svänga min Trajja så brant. Tyvärr hände dagens första olycka just i krypövningen! Det var en kille med en Ducati som råkade lägga sin hoj mellan två koner. Med repade sidokåpor som resultat.
Sen var det dags för oss att köra bromsövningen. Vi såg på håll hur det mörknade snabbt, innan vi ens hade börjat bromsa så var regnet över oss! Ett trist regn som varade i stort sett, från och till hela dagen.
Bromsövningarna kördes därför i all försiktighet endast med inbromsning från 50Km/h. Bäst det kanske, så att ingen överbromsar och förstör sin hoj!
Dagens main event den lilla knix-banan! Detta har jag såklart inga bilder från eftersom jag körde hela tiden. Det var lite stelt från början och bitvis var det stora pölar på banan. Men jag fick erfara att däcken greppar bra mycket mer än man tror. Det gick att köra på ganska bra ändå i vätan, fast oron för att fästet skulle släppa var med en hela tiden.
Vid nästa station skulle hojarna stå stilla och vi skulle få lite säkerhetstänk och tips hur man ska kolla hojen innan man ger sig ut på sin dagliga runda. Hur många är det egentligen som går en runda runt sin hoj och kollar all belysning mm. innan man drar iväg på en tur? Inte alls många! Det är viktigt, glöm inte att kolla!
Info om hojen var bra, men resten av denna övning var mest upplagt som en intern reklam för de olika kurser som SMC har att erbjuda.
Gruskörning är något jag inte gillar riktigt med min hoj för att det skitar ner så mycket, eftersom vädret var dåligt så var hojen redan smutsig. Så det var bara att ge sig ut i det våta gräset! Det var i princip inget grepp alls! Det märkte vi av när Frank skulle spinna loss på gräset och lyckade lägga sin hoj!
Aj aj, Bulldoggar är inga terrängmaskiner! Tyvärr gick växelpellen sönder men kunde lagas halvdant med isoleringstejp! Undrar om den lagningen höll hela vägen hem?
En liten genomgång i livräddning stod på schemat. Denna allt för korta genomgång var mycket bra!
I form av ett mindre rollspel fick vi lära oss hur vi ska bete oss med våra kamrater om olyckan är framme! Hoppas att man aldrig behöver stå över sin skadade kompis så här. Jag fick en tankeställare i all fall, säket de andra också.
Tack SMC, för en trevlig dag! Nu följer lite bilder, mest från grupp A men ändå...
Det var allt!
Nu kör vi... Bättre.
.955i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar