Jaha, då är det dags att bestämma sig för vilka däck som ska sitta på hojen. Det är en djungel men det är dags att börja dra i det nu. Däcken ska vara på i mitten av nästa månad. Färska och fina till BKK på Knutstorp.
Visst har jag fått tips om lite racing däck, till och med bättre begagnade racing däck. Inte riktiga banslics men supersport däck för bana och gata.
Jag kör en Triumph Sprint ST från 2003. Det är ingen sporthoj, inte ens i närheten.
Hur kör jag? Vad vill jag ha ut av ett däck?
Jag är en medelpelle kan man nog säga, jag kör mest snyggt och städat. Men vid rätt tillfälle är jag inte sen alls att dra på och njuta av lite goa kurvor. En bankörning (BKK) och en Knix eller två per år. Inga wheelies och burnout.
Grepp är viktigt både i torrt och vått, snygg design och många mil.
Vilka är då kombattanterna om äran att få sitta på min hoj?
Nummer 1. Continental Road Attack 2.
2. Metzeler Roadtec Z8 Interact.
3. Dunlop Sportsmax Roadsmart.
4. Michelin Pilot Road 3.
Så ser startfältet ut. Prestanda mässigt är de alla ganska jämnbra.Typiska Sport touring däck. Roadsmarten kör jag på idag. Det har varit ett bra däck tycker jag. Ungefär 1000 mil eller strax över kommer jag att fått ur däcken innan jag byter dem nästa månad. Det är bra tycker jag.
De jag brinner mest för är Conti däcken som jag läst mycket bra om. Metzelers nya Z8 är nog ett kanondäck också. Men eftersom det är så pass nytt så finns det ännu inte så mycket tester att läsa om de däcken. Men Metzelers M5 är ju ett kanondäck och Z8 bygger på samma uppbyggnad som det.
Dunlop slår lite ur underläge för att jag vill gärna byta, mest för att testa en annan sort. Men annars har det varit ett mycket bra däck tycker jag. Fast nu när däcket börjar ta slut så märker jag att det förlorar i grepp. Inga plötsliga släpp men det känns att greppet inte är hundra.
Nu är det bara prisjakt som gäller. Vi får se vad det blir.
Nu kör vi...snart med nya däck.
.955i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar