Efter 2005 tycker jag att det har skett en enorm teknisk kapprustning mellan de olika hoj märkena. Motorer och bromsar blir mer och mer avancerade. Det krävs alt mer av mekanikern som ska jobba med hojen.
Tidigare har inte lamporna på en hoj varit särskilt avancerade. Det har varit en lampa eller två lampor som styrs via ett relä. Ingen big deal.
BMW K 1600 GT
BMW:s nya 1600 hoj har helt gått ifrån det här med en eller två lampor som styrs via ett relä. Nu är tre lampor var av de två på sidorna är helljus som dessutom är prydda med ledlampor i runda cirklar runt varje lampa. Mitt mellan de båda helljusen sitter såklart en Xenonlampa som är såkallad Adaptiv!
Det betyder att lampan inte lyser direkt rakt fram utan är vinklad mot en spegel. Själva lampan är också självjusterande. Detta gör att lampan alltid lyser rätt även om du lutar hojen upp till 25 procent i sida! Varje gång hojen startas upp så ställer lampan in sig för att ge en perfekt ljusbild.
Även om hojen är tungt lastad med passagerare eller väskor. När man bromsar hårt, går såklart lampan upp för att alltid lysa rakt fram! Fantastiskt! Hur i helskotta lagar man en sån grunka? När du släpper bromsen så justerar lampan tillbaka! Detta sker blixtsnabbt.
Såklart finns det två lägessensorer placerade fram och bak på hojen. Spegeln styrs också av sesorer som känner av lutningen i sidled som i sin tur styr en servomotor som ändrar läget på spegeln!
Nä, tacka vet jag de som är lite äldre! Men för den sakens skull så är jag absolut inte emot utveckling! Oftast ger utvecklingen en ökad säkerhet.
Nu kör vi...
.955i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar